خواب فرآیندیه که اهمیتش در زندگی همه افراد به ویژه کودکان ثابت شده. خواب به فرایند رشد کودک کمک می کنه. میزان خواب و نحوه ی خوابیدن، شامل اطلاعات مهمی از وضعیت جسمی و روحی کودکه. این مقاله سعی داره با بیان ۱۰ نکته ساده اما کلیدی درباره خواب کودک، اطلاعات لازم رو در اختیار والدین بذاره.

به چه دلیل کودکان به خواب کافی احتیاج دارن؟

جثه ی کوچیک کودکان واسه رشد کردن و سالم ماندن به خواب احتیاج داره. در زمان خواب ماهیچه های بدن، به ویژه ی ماهیچه های قلب بازسازی می شن. خواب در کنترل سیگنالای گرسنگی نقش داره و با تنظیم این سیگنالا، به حفظ وزن کودک کمک می کنه.

۱۰ نکته که باید درباره خواب کودک بدونین آموزشی

خواب و تقویت قوای مغز

خواب کافی با تقویت حافظه، مانع فراموشی می شه و عامل موثری در یادگیری و کارکرد بهتر علم آموزان در مدرسهه. به گفته پروفسور کوشیدا (Kushida) رئیس مرکز پزشکی تحقیقات خواب دانشگاه استنفورد: «خواب بر رمزگذاریای هیپوکامپ و اثبات حافظه اثر می ذاره.»؛ هیپوکامپ بخشی از دستگاه لیمبیک مغزه و نقش مهمی در یادگیری اجرا می کنه.

بچه شما به چه میزان خواب در شبونه روز احتیاج داره؟

۱۰ نکته که باید درباره خواب کودک بدونین آموزشی

میزان خواب کافی با توجه به سن بچتون متغیره. کودکان نوپا به ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب در شبونه روز احتیاج دارن. در کودکان سه تا پنج سال این میزان کاهش پیدا میکنه و به ۱۱ تا ۱۳ ساعت می رسه. کودکان ۶ تا ۱۳ ساله باید ۹ تا ۱۱ ساعت در شبونه روز بخوابن و ۸ تا۱۰ ساعت خواب واسه نوجوانان کافیه.

خواب نیمروزی

خواب نیمروزی یا به اصلاح چرت زدن کودک به میزان خواب شبونه اون بستگی داره. همونطور که گفته شد کودک نوپا تقریبا به ۱۴ ساعت خواب احتیاج داره و اگه خواب شبونه اون ۸ ساعته، با چرت در میونه ی روز می تونه این مقدار رو تامین کنه.

چرت نیمروزی در سن ۵ سالگی متوقف می شه. و اگه کودک شما در این سن بازم به خواب نیمروزی احتیاج داره، باید ساعت خواب شبونه اون بیشتر شه و زودتر به رختخواب برود. خواب نیمروزی نوجوانان هم، نشونه کمبود خواب شبونه اوناس.

چه جوری باید کودک رو به رختخواب برد؟

نباید سعی واسه خواباندن کودک تبدیل به درگیری شه. خواباندن کودک حتی در تعطیلات آخر هفته باید روال عادی خود رو داشته باشه. واسه آروم کردن افکار کودک و کمک به خواب بهتر اون می تونین در نور کم واسه اون کتاب بخونین. اتاق خواب باید تاریک، خنک، ساکت و بدون وسایل دارای نمایشگر مثل تلویزیون باشه. واسه کودکانی که مشکل خواب دارن، تخت خواب فقط باید محلی واسه خواب باشه و هنگام مطالعه، انجام تکالیف مدرسه و بازی کردن نباید از اون استفاده کرد.

خوابِ به موقع در نوجوانان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ نکته ای که رضایت از زندگی شما رو افزایش می ده

۱۰ نکته که باید درباره خواب کودک بدونین آموزشی

ممکنه بچه نوجوون شما طبق ساعت داخلی بدنش، دیر به خواب برود و واسه جبران کمبود خواب، روز بعد دیر بیدار شه. کمک به نوجوون واسه داشتن خوابی منظم و به موقع ساده نیس اما با رعایت چند راه حل امکان پذیره. نور اتاق رو کم کنین، حتی اگه بچتون واسه خوابیدن آماده نیس. همونطور که قبلا هم گفته شد اتاق خواب باید خنک باشه. موقع خواب تلویزیون، موبایل و کامپیوتر باید خاموش باشن. بهتره نوجوون شما در تعطیلات آخر هفته، فقط دو ساعت بیشتر از روزهای معمولی بخوابه.

باید زمان بازگشایی مدارس تغییر کنه؟

ساعت شروع مدارس همیشه موضوع بحث برانگیزی بین والدین و اولیای مدرسه بوده. در شرایطی که شیفت صبح مدارس معمولا از ساعت ۷ شروع می شه و بیشتر نوجوانان تا ساعت ۱۱ شب بیدار هستن، زمان کافی واسه خوابیدن اونا وجود نداره. بازگشایی دیرتر مدارس اگه به زمان خواب نوجوون کمک کنه می تونه باعث کارکرد درسی بهتر اون شه. تحقیقات نشون می ده نوجوانانی که خواب کافی دارن نمرات بهتر و بالاتری کسب می کنن. اما چون الان اجرای این گزینه ممکن نیس، بهتره روی به رختخواب فرستادن به موقع کودکان تمرکز کنیم.

میزان خواب بچه شما کافیه؟

اگه بچتون بعد از ۱۵ تا نیم ساعت پس از رفتن به رختخواب، به خواب میره و به هنگام صبح، مشکلی با بیدار کردن اون ندارین و لازم نیس همیشه به اتاقش برید و اونو بیدار کنین، و اگه همیشه خمیاز نمی کشه و به خواب نیمروزی احتیاج نداره، باید گفت بله اون به مقدار کافی می خوابد.

مشکلات خواب

خیلی از مشکلات مربوط به خواب، بخشی از فرایند رشد کودکه. اما بعضی وقتا این مشکلات نشونه هایی از وجود یک مشکل هستن. اگه به هنگام خواب مشکلاتی مثل خروپف، معطلیای طولانی در تنفس و مشکلات تنفسی در کودک خود مشاهده کردین، باید واسه درمان به دکتر کودکان مراجعه کنین. مشکلات دیگر مثل راه رفتن در خواب، کابوس دیدن و شب ادراری هم نشونه هایی از وجود مشکلات خواب در کودکان هستن.

۱۰ نکته که باید درباره خواب کودک بدونین آموزشی

فرق مشکل بیش فعالی با کمبود خواب

کمبود خواب در کودکان و بزرگسالان شکل یه جوری نداره. وقتی که بزرگسالان دچار کمبود خواب می شن، خسته به نظر می رسن و حرکات شون یواش تر می شه، اما ممکنه کودک شما این کمبود رو به شکل افزایش انرژی و هیجان نشون بده و بعضی وقتا مثل به مشکل بیش فعالی به نظر برسه. متخصص کودکان در تشخیص درست می تونه به شما کمک کنه. تحقیقات نشون می ده حتی اگه کودک شما مشکل بیش فعالی داشته باشه، بازم خواب کافی به افزایش توجه و کاهش علائم مشکل در اون، کمک می کنن.

منبع : webmd.com

 


دسته‌ها: آموزشی