نظریهای بازاریابی تقریبا هر ۱۰ سال تغییر می کنن، مگه اینکه شما «دیوید آگیلوی» باشین و نظرات شما واسه یه مدت طولانی نزدیک به یک قرن، قابل تکیه باشن.

با اینکه بیشتر از ۱۵ سال از مرگ اون میگذره، ایده های دیوید آگیلوی درباره و بازاریابی، امروز به همون اندازه کاربرد دارن که در زمان تأسیس «آگیلوی و مادر» در ۱۹۴۸ سودمند بودن. اون با سبک و راه و روش «مَد مِن»گونه اش، زمانی «پرطرفدارترین مرد دنیای » بود. اما الان، شرکتا، پیشنهادای اونو خیلی جدینمی گیرن (بیشتر به دلیل مسائل مالی).

۱۰ نکته درمورد از زبون دیوید آگیلوی، پدر دنیا آموزشی

۱. مشتری کودن نیس، با اون همون طور رفتار کنین که با همسرتون رفتار می کنین

آگیلوی در ۱۹۶۳ به این نکته بیشتر مغفول مونده، اشاره کرد: «مشتری از چیزی که فکر می کنین باهوش تره و روز به روز باهوش تر می شه.»

الان ۷۳ درصد مشتریان پیش از خرید، درباره محصول در اینترنت تحقیق می کنن. اجناس نامرغوب با وجود مشتریان زرنگ، دووم نمی بیارن. شما نمی تونین با فریب اونا به سود برسین (اگه هم تونستید، مدت زیادی طول نمی کشه).

۲. هر چه شامل اطلاعات مفیدتر، قانع کننده تر

بلاگا و کتابای الکترونیکی پر از اطلاعات مجانی هستن. واسه همین طرفداران زیادی دارن. اگه اطلاعات به درد بخور، کاربردی و قابل اعتماد رو مجانی در اختیار مشتری بذارین، اعتماد اون جلب شده و خواهان همکاری با شما میشه. آمار دروغ نمی گه، بازدهی کسب وکارهایی که وبلاگ دارن و پیوسته محتوای سودمند و به روز ارائه می کنن، ۱۳ برابر کسب وکارهاییه که این کار رو نمی کنن.

۳. عنوان، برگ برنده س. از عنوانی استفاده کنین که توجه مشتریانی رو که به دنبال محصول شمان، جلب کنه

۱۰ نکته درمورد از زبون دیوید آگیلوی، پدر دنیا آموزشی

عنوانا به ویژه، عنوانای ساده و سَرراست، فروش رو تقویت می کنن. درحالی که اهمیت این مورد در روزنامه ها و وبلاگا روشنه، بیشتر افراد فراموش می کنن که در بازاریابی با ایمیل، عناوین بسیار تأثیرگذارند. در راهبردهای بازاریابی با ایمیل، عنوان ایمیل، مهم ترین عنصره. حرفه ایا نصف زمان خود رو صرف یافتن عنوان مناسب واسه نامه می کنن.

۴. بازاریابی نه وسیله سرگرمی، نه یک ارائه هنری، بلکه رسانه انتقال اطلاعاته

با وجود نظرات مخالف زیاد، تحقیقای زیادی این باور ی آگیلوی رو تأیید کردن. «کلوپ اصلاح یک دلاری» (Dollar Shave Club) یک مثال موفقه. همه مدل کسب وکار اونا بر این ایده استوار بود که شما می تونین با صرف چند دلار در ماه، یک اصلاحِ صورت عالی داشته باشین. بازرگانی اونا فوق العاده بود، اما اونا کار مهم تری کردن. اونا برندهای بیهوده گرون تیغ اصلاح رو که بازار رو قبضه کرده بودن، به رقابت کشیدن. طی چند سال، «کلوپ اصلاح یک دلاری» ارزشی برابر ۱۲۰ میلیون دلار پیدا کرد. به قول آگیلوی:

چیزی که می گین از اینکه چیجوری می گین، مهم تره.

۵. اگه می خواید کسی رو مجبور به انجام کاری یا خریدن محصولی کنین، باید به زبون خودش با اون حرف بزنین؛ به زبون روزمره ی اون، زبانی که با اون فکر میکنه

۱۰ نکته درمورد از زبون دیوید آگیلوی، پدر دنیا آموزشی

زبون پُرطَمطراق، اصطلاحات تخصصی و لحن تشریفاتی دیگر طرفدار نداره. در مقابل، زبون گفتگو ، دنیای بازاریابی رو تصرف کرده. کارزار تبلیغاتی «فرآوردهای لبنی کالیفرنیا» با شعار «شیر داری؟» یا «انجامش بده!» شعار تبلیغاتی «نایکی» و این آخرها موفقیت خیره کننده ی «تاکو بل» با شعار «وعده غذای چهارم»، نمونه هایی مثل این هستن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ نکته کلیدی بهبود مهارت سخنرانی در افراد درون گرا و خجالتی "

با مردم متناسب با دانسته هاشو سخن بگید. با نگاه از بالا یا پایین با اونا صحبت نکنین؛ خیلی ساده، فقط با اونا حرف بزنین.

۶. افرادی رو استخدام کنین که از شما بهتر هستن، اونا رو به حال خود بذارین تا راهشان رو پیدا کنن. به دنبال کسائی باشین که بهترینا رو می خوان و نه کسائی که با جریان عادی کنار بین.

تنها بهترینا رو به کار بگیرین. یک استعداد تازه رو به چشم تهدید دیدن، بزرگ ترین اشتباه شماس. اونا همراهان شما در یک ماجراجویی بزرگ هستن. بازاریابی یک کارِ گروهیه. مهم نیس اگه شما همیشه باهوش ترین فرد گروه نیستین.

۷. تصویر، شخصیت رو می سازه. اجناس و جنسا هم مثل آدما شخصیت دارن و می تونن در بازار اعتبار کسب کرده یا اونو از دست بدن.

۱۰ نکته درمورد از زبون دیوید آگیلوی، پدر دنیا آموزشی

حرفه ایا درستی این نکته رو تأیید می کنن. «کوکاکولا» می تونست یک نوشیدنی سودای ساده بمونه. اما به لُطف راهبردهای تبلیغاتی و برندسازی اش، تبدیل به یکی از قدرتمندترین نامای دنیای کسب وکار شد. اونا هر سال ۹/۲ میلیارد دلار صرف برندسازی می کنن، مبلغی که از کل هزینه های بازاریابی دو شرکت اپل و مایکروسافت بیشتره. برندسازیِ هوشمندانه موجب شده یک تولیدکننده ی نوشابهای گازدار، ارزشی بیشتر از تولید ناخالص ملی خیلی از کشورهای کوچیک داشته باشه.

۸. بدون تحقیق، همون قدر خطرناکه که رمزگشایی نکردن از تحرکات دشمن در میدون جنگ

تحقیق و تحقیق واسه باخبر شدن از خواستِ مشتریان از شما و هم باخبر شدن از تصور اونا از برند شما ضروریه. اگه زمان کافی واسه بررسی کسب وکارتان صرف نکنین، از راه موفقیت خارج میشید. به قول آگیلوی:

اگه می خواید شما همیشه در حال پیشرفت باشه، هیچوقت آزمودن رو متوقف نکنین.

۹. مدیران بازاریابی با تکیه ی بیشتر از حد به تحقیق و تحقیق، خلاقیت و پیش بینی رو فراموش کردن، مثل میخواره ی مستی که از تیر چراغ برق به جای منبع روشنایی، به عنوان تکیه بعضی وقتا استفاده می کنه

۱۰ نکته درمورد از زبون دیوید آگیلوی، پدر دنیا آموزشی

تحقیق و تحقیق کمک بزرگیه اما شما واسه اینکه سرنوشت کسب وکارتان در دستان خودتون باشه، باید بتونین تصمیمات اساسی بگیرین، قاطعانه اقدام کنین و نوآور باشین. نبود بررسی و قضاوت درست موقع بازاریابی محصول، می تونه باعث از دست دادنِ چندباره ی پول تون شه. «گپ» نمونه ای از این دسته. این شرکت به طور تکراری در ارتقای برندش و همگام کردن اون با نیازها و سبک زندگی خریداران مدرن شکست خورد چون پیوسته بر روشی تکیه داشت که «در گذشته خوب جواب می داد».

۱۰ نکته درمورد از زبون دیوید آگیلوی، پدر دنیا آموزشی

۱۰. یک ایده ی بزرگ و جذاب می تونه توجهات رو جلب و خریداران رو به خرید محصول شما تشویق کنه. بدون یک ایده ی بزرگ، شما مثل یک کشتی در سیاهی شب هستش، گم و ناپیدا.

این نکته به ویژه در مورد جوون ترها صادقه. اونا اونقدر در خطر هستن که دیگر به اونا واکنش نشون نمی دن. آگیلوی این نکته رو از خیلی وقت پیش می دونست: «۹۹ درصد آگهیایی تبلیغاتی نمی تونن چیزی بفروشن.»

بازاریابی مؤثر، کار سختیه. اما با استفاده از این پیشنهادا، شما می تونین قدم در راه درست بذارین.

منبع : convinceandconvert


دسته‌ها: آموزشی