اگه جایزه ای به نام «بهترین کارمند دنیا» وجود داشته باشه، کی و با چه ویژگیایی اونو خواهد بُرد؟ … اول باید پرسید کارفرمایان به دنبال چه ویژگیا و تواناییایی در کارمندان شون هستن؟ مورد اعتماد بودن؟ کامل و بی مشکل بودن؟ این ویژگیا واسه پیشرفت و پیشرفت کسب وکار هر سازمانی لازمه. گرچه، اینجور خصوصیاتی، در کنار منظم بودن، فعال بودن، وقت شناسی و علاقه مند بودن به کار و موارد بسیار دیگری که کارمندی خوب رو توضیح می کنن، واسه همه آشنا هستن، اما واقعا چی یک کارمند استثنایی رو از کارمندان خوب جدا می کنه؟ چیجوری میشه «بهترینِ بهترینا» رو تعیین کرد؟

 

بیشتر از ۵۰۰ نفر از صاحبان کسب وکارها در پژوهشی بین المللی شرکت کردن که از اونا پرسیده شد که چه دلیلی باعثِ «خاص بودن» کارمندان فوق العاده می شه. محققان مایل بودن تا بدونن به چه دلیل بعضی افراد در شغل شون از بقیه موفق ترن و جوابایی که دریافت کردن حیرت آور بودن، چون رهبران کسب وکارها «شخصیت» رو به عنوان دلیل اصلی نام بردن.

۱۰ ویژگی کارمندان واقعا استثنایی " آموزشی

۱۰ ویژگی کارمندان واقعا استثنایی " آموزشی

نکته اینجاست که ۷۸ درصد کارفرمایان «شخصیت» رو عامل خاص بودنِ کارمندان استثنایی نامیدند، یعنی بسیار بااهمیت تر از «موافقت فرهنگی» با ۵۳ درصد رأی و «مهارتای فردی» با ۳۹ درصد رأی!

«آلبرت اینشتین» فیزیک دان شهیر می گه: «باید مراقب باشیم که از هوش و خرد واسه خودمون بُت نسازیم، چون با اینکه قدرت بسیاری داره، اما شخصیت نداره.»

با این حال مسئله اینجاست که وقتی صاحبان کسب وکار از «شخصیت» حرف میزنن، دقیقا نمی دونن به چی اشاره می کنن. شخصیت شامل مجموعه ای ثابت از علاقه مندیا و تمایل هاس که راه و روش ما به جهان رو شکل می ده. درون گرا یا برون گرا بودن، نمونه ای از ویژگیای مهم شخصیتیه.

ویژگیای شخصیتی در سنای پایین شکل می گیرن و در اول بزرگ سالی اثبات می شن. موارد مهم بسیاری درباره شما در مدت عمرتون تغییر می کنن اما شخصیتتان همیشه ثابت می مونه.

شخصیت با هوش یا بهره هوشی (IQ) فرق داره. این دو اصلا با هم برابر نیستن. شخصیت با هوش هیجانی (EQ) هم فرق داره و این همون مسئله ایه که در این تحقیق به وسیله بیشتر مدیران مورد غفلت قرار گرفته.

در این تحقیق، ویژگیایی که مدیران اونو «شخصیت» تعبیر کردن، همون مهارتای «هوش هیجانی» هستن. ویژگیایی که برخلاف خصوصیات شخصیتی که در وجود شما نقش بسته، قابل تغییر و بهبود هستن.

کارمندان استثنایی، ویژگیای شخصیتیِ خدادادی ندارن، بلکه به مهارتای EQ ساده و روزمره ای تکیه می کنن که همه توانایی آموختن اونا رو دارن. رهبران سازمانا هم احتیاجی به جست وجوی این مهارت ها ندارن (گرچه اگه سراغشون برن هم ضرری نداره)، بلکه وظیفه ی اونا اینه که به همه افراد تیمشون کمک کنن تا این مهارت ها رو کسب کنن و با پرورش اونا استثنایی شن.

فقط تعدادی از مهارتای EQ رو که رهبران و مدیران عموما با ویژگیای شخصیتی اشتباه می گیرن، در نظر بگیرین. اینا مهارتایی هستن که کارمندان استثنایی رو از بقیه جدا می کنن.

۱.اونا لذتا و کسب رضایت رو به تأخیر میندازن

یکی از عبارتایی که کارمندی استثنایی هیچوقت نمی گه، اینه: «این کار در توضیح وظایف من نیس!» کارمندان استثنایی بیشتر از حدو مرزِ توضیح وظایف شون کار می کنن. اونا نه می ترسن و نه خودشون رو محق میدونن؛ به جای اینکه توقع مورد تایید واقع شدن یا جبران و پاداش داشته باشن، در کارشون پیش می رن و اطمینان دارن که در آخر پاداش شون رو دریافت می کنن، اما حتی اگه تشویقی هم دریافت نکنن، واسه شون اهمیتی نداره.

۲. اختلاف و اختلاف رو تحمل می کنن

۱۰ ویژگی کارمندان واقعا استثنایی " آموزشی

با اینکه کارمندان استثنایی به دنبال اختلاف نیستن، اما از اون فرار هم نمی کنن. اونا وقتی موقعیتشان رو با آرامش و منطق میگن، توانایی حفظ خونسردی خود رو هم دارن. در جهت رسیدن به اهداف بزرگتر، توانایی تحمل حمله های شخصی رو دارن، اما خودشون هیچوقت از اینجور روشایی استفاده نمی کنن.

۱۰ ویژگی کارمندان واقعا استثنایی " آموزشی

۳. تمرکز می کنن

همیشه به دانشجویان خلبانی گفته می شه که «وقتی مشکلی پیش میاد، پرواز کردن رو فراموش نکنین.» حادثهای هوایی هنگامی رخ میدن که خلبانان به حدی روی شناسایی مشکلات تمرکز می کنن که هواپیما رو به زمین می کوبن. پرواز شماره ۴۰۱ «ایسترن ایرلاینز» (Eastern Airlines) تنها نمونه ای از این موارده، خدمه ی پرواز اونقدر نگران باز شدن چرخای هواپیما بودن که برخلاف به صدا در اومدن زنگای اخطار در کابین خلبان، متوجه کم شدن ارتفاع نشدند، تا وقتی که دیگر خیلی دیر شده بود. کارمندان استثنایی قانون ی «به پرواز کردن ادامه بده!» رو می شناسن. مسائلی مثل مشتریان بداخلاق، بحثای مربوط به دفتر کار یا تغییر نوع قهوه شون، حواس اونا رو پرت نمی کنه. اونا می تونن بین مشکلات واقعی و همهمهای پس زمینه و مسائل جزئی فرق قائل شن. پس اونا روی چیزی که واقعا مهمه، تمرکز می کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ ویژگی رفتاری افرادی که با بقیه همدلی می کنن

۴. عاقلانه پردل و جربزه هستن

۱۰ ویژگی کارمندان واقعا استثنایی " آموزشی

۱۰ ویژگی کارمندان واقعا استثنایی " آموزشی

کارمندان استثنایی زمانی که بقیه ساکت هستن جرأت صحبت کردن رو دارن و فرقی هم نمی کنه که مجبور باشن سؤالی سخت و به شکل خجالت آوری ساده رو مطرح کنن یا اینکه بخوان تصمیم مدیر اجرایی رو به رقابت بکشن. البته این کارشون از نظر عقلی و زمانی به جاه. پیش از حرف زدن، حسابی فکر می کنن و جا و زمان این کار رو عاقلانه انتخاب می کنن.

۵. کنترل نفس خود رو در دست دارن

کارمندان استثنایی با عزت نفس هستن و با اینکه این ویژگی بخشی از قوه ی محرکه ی اوناس، هیچوقت بیشتر از چیزی که لایقش هستن به خودشون بها نمی دن. وقتی اشتباهی انجام دهنده می شن، اونو قبول می کنن و اگه لازم باشه کارا رو به روش بقیه هم انجام میدن. خواه به خاطر این باشه که اون روش دیگر بهتره یا به دلیل اینکه حفظ هماهنگی تیم بسیار مهمه.

۶. هیچوقت راضی نمی شن

۱۰ ویژگی کارمندان واقعا استثنایی " آموزشی

کارمندان استثنایی باور راسخ دارن که همیشه میشه مسائل رو بهتر کرد و حق هم با اوناس! هیچکی به اندازه کافی «رشدیافته» نیس و در بحث پیشرفت فردی درجه ای به نام «قابل قبول» وجود نداره. جدای از اینکه کارا چقدر خوب پیش می رن، کارمندان استثنایی همیشه به دنبال پیشرفت هستن و بعضی وقتا به خوشان جایزه میدن.

۷. وقتی مشکلی هست، متوجه می شن و درستش می کنن

خواه مشکل، گیر کردن کشوی یک میز باشه، خواه روندی وقت تلف کن و به درد نخور که جریان مالی بخشی از سازمان رو تحت اثر قرار می ده، کارمندان استثنایی خیلی راحت از کنار مشکلات عبور نمی کنن. جمله «ای بابا! این همیشه همین شکلی بوده!» در فرهنگ واژگان شون وجود نداره! اونا مشکلات رو به شکل مسائلی می بینن که باید حل شن، به همین سادگی!

۸. مسئولیت پذیر هستن

۱۰ ویژگی کارمندان واقعا استثنایی " آموزشی

اگه شما مدیری هستین که سعی دارین از یک گزارش سرهم بندی شده سردرآورید، آزاردهنده ترین جمله ای که ممکنه اینه: «این که تقصیر من نیس!» کارمندان استثنایی مسئولیت پذیر هستن. اونا پایِ کار و تصمیمات شون و همه نتایج خوب و بد اون وای میستن. اونا به جای اینکه امیدوار باشن کسی متوجه اشتباهات شون نشه، خودشون اونا رو به مدیران شون آگاهی میدن. چون میدونن که وظیفه ی مدیران سرزنش کردن افراد نیس، بلکه واسه راست وریس کردنِ کارا اونجا هستن.

۹. قابل عَرضه هستن

۱۰ ویژگی کارمندان واقعا استثنایی " آموزشی

«قابل عَرضه» معانی زیادی داره. این معنی در درون سازمان، به معنی «دوست داشتنی» است. کارمندان استثنایی محبوب همکاران شون هستن. اونا بااخلاق هستن و مهارت رهبری هم دارن که بقیه نسبت بهش جذب می شن، حتی اگه رسما در موقعیت رهبری نباشن. در بیرون سازمان هم، «قابل عرضه» بودن به این معناست که می تونین واسه عرضه و نمایش مناسب برندتون روی اونا حساب کنین. مدیران با خیال راحت این کارمندان رو مأمور ملاقات با مشتریان شون می کنن و بدون نگرانی درباره اینکه چه خواهند گفت و چه می کنن، به نتیجه کار امید می بندند.

۱۰. افراد سمّی رو خنثی می کنن

سروکار داشتن با افراد مشکل ساز واسه بیشتر مردم طاقت فرسا و آزاردهندهه. کارمندان استثنایی با مهار کردن احساسات خود، تعاملات شون رو با اینجور افرادی کنترل می کنن. اونا هنگام برخورد با افراد سمّی، هدفی عاقلانه دارن. احساسات خود رو شناسایی می کنن و اجازه نمی دن خشم یا عصبانیت شون به آتیش اینجور افرادی دامن بزنه. دیدگاه اون فرد رو هم در نظر می گیرن و توانایی یافتن راه حل و زمینه های مشترک رو دارن. حتی وقتی سررشته ی کار از دست خارج می شه، افرادی با هوش هیجانی بالا توانایی این رو دارن که فرد سمّی رو خیلی جدی نگیرند و اجازه ندن که شکستشان بده.

جمع بندی

به مواردی که اشاره نشده ان هم توجه کنین: مهارتای برنامه نویسی، تجربه کاری طولانی، مدارک تجاری و بازرگانی و چیزای دیگه ای به جز اینا. با اینکه این موارد هم اهمیت خودشون رو دارن، اما باعث نمی شن که استثنایی به نظر برسین.

منبع : forbes.com


دسته‌ها: آموزشی